Hvem er vi?

Velkommen til Børnehuset Håbets Allé!

Vi er en ganske lille kommunal børnehave med god plads til 22 børn i alderen 3-6 år. Vi holder til huse i et hyggeligt gammelt hus med gode fysiske rammer og dejlige grønne områder i nærheden.

Vores hus

I stueetagen har vi vores stuer, garderobe og køkken. I køkkenet er der nem adgang for børnene, hvilket giver en hjemlig stemning, når de smutter forbi for at spørge til dagens menu, henter mere mad eller drikke, hvis noget mangler til et måltid eller bare hilser på for hyggens skyld. I kælderen har vi vores værksted, hvor der er god plads til alle former for kreativitet, mens motoriksalen øverst indbyder til at løbe, lege, hoppe, danse og kravle. Udenfor byder vores nyistandsatte legeplads på boldbane, bålhytte, klatrestativ, rutsjebane, gynge, sandkasse, højt til himmelen og god plads til at cykle og løbe. Vi har dertil et dejligt nærområde med boldbaner, biblioteker, naturlegepladser, parker, søer og moser, som vi ofte gør brug af.

Vi har et tæt samarbejde med udflytterbørnehaven Vindsuset, som benytter vores hus som opsamlingssted, og vi tager på tur med deres bus, når der er plads, og vi har lyst. De to institutioner har delt ledelse og vi har traditioner sammen som koloni for storegruppen, samt fælles personalemøder, forældremøder osv.

Småt og godt

Fordi vi er et lille hus er her en hjemlig stemning. Det værner vi om og passer på. Her er det en værdi at være tæt. Alle børn kender alle voksne. Alle voksne kender alle børn rigtig godt. Og vi kender også forældre, søskende, bedsteforældre og kæledyr. Ofte deler vi os op, både formiddag og eftermiddag, sådan at der er endnu bedre tid til nærhed og bedre betingelser for at være tæt på børnene på deres præmisser. Det betyder fx, at vi fremfor at være 2 voksne til 12 børn, prioriterer at være 1 voksen til 6 børn. Så er der måske en lille gruppe børn, der går i salen med en voksen, nogle vil gerne lege selv og andre skal have hjælp til at gøre en cirkusforestilling klar på legepladsen. Hos os er der rum og plads til både at gøre det, man har lyst til - og til at blive udfordret af de voksne, når vi fx har en ambition på børnenes vegne, om noget de skal udfordres i.

Barnets perspektiv

Vi arbejder struktureret med ugeskemaer og årsplaner og planlægger aktiviteter og projekter. Men vores størrelse gør det også muligt for os i høj grad at følge børnenes spor. Derfor er det ikke altid, at dagen eller en aktivitet ender med at se ud, som den først var planlagt. Hvis børnene får en god ide eller har et perspektiv, der fører os et nyt sted hen, så følger vi meget gerne med! Sådan arbejder vi også, når det handler om børnenes sprog og mulighed for at komme til orde. Vi har fokus på at give plads til, at hvert barns egen sproglighed kommer til udtryk. Det gør vi fx ved som voksne lige at vente en omgang, inden vi tager ordet, ved at vente på barnets eget initiativ og ved at lytte rigtig godt efter, hvad barnet siger og så forholde os til det. Især for de lidt stille børn eller børn med flere sprog er det vigtigt at have tid til lige så stille og roligt at formulere sine egne ord og sætninger.